Impresszum Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Városok a közösségi médiában - 1. rész

A közösségi média egyértelműen az évtized marketinges kulcsszava. Azt nem tudni milyen irányt vesznek a közösségi média folyamatai, az azonban biztos, hogy alaposan átalakította a mindennapi kommunikációt. Ma már az önkormányzatok, települési intézmények kommunikációja sem képzelhető el a különféle közösségi alkalmazások és felületek alapos ismerete, használata, illetve az ott folyó kommunikáció rendszeres monitorozása nélkül. Kell a polgármesternek Twitter account? Mit kezdjünk a trollokkal? Hány felületet gondozzunk? Kiket szólítsunk meg? Sorozatunkban az alapoktól kezdve járjuk körbe a témát.

Mi ez, és mire jó ez nekünk?

Mielőtt rátérünk arra, hogy mely platformokon, hogyan érdemes kommunikálni, és bemutatnánk néhány jó gyakorlatot, nézzük meg, hogy miről is szól a közösségi médiában zajló párbeszéd, és hogyan vehetjük fel a fonalat, ha még ismeretlen számunkra a terep.

Forrás: http://www.iconshock.com

Közösségi médiának nevezzük mindazokat az online platformokat, ahol a felhasználók által generált tartalomé a főszerep. Ilyenek (korántsem teljes a felsorolás) a blogok, mikro-blogok (pl: Twitter, Tumblr), közösségi oldalak (pl: iWiW, Facebook, események (pl: meetup.hu), link- és hírmegosztók (pl: Delicious, Google Reader, Digg), véleményoldalak (pl: Yelp), fotómegosztó oldalak (pl: Flickr, Picasa, Pinterest), videómegosztók (pl: Youtube, Vimeo, Indavideó), videó streamerek (pl. Ustream, Justin.tv), audió és zenemegesztó oldalak (pl: Last.fm, Imeem, Pandora) stb.

Mire lehet jó egy önkormányzatnak, ha belekeveredik a közösségi párbeszédbe. Márkahű, lojális közösséget építhet, amelyet információval lát el és szórakoztat; irányíthatja a városról folyó párbeszédet, elszórhatja a kulcsüzeneteket, bevihet a köztudatba fontos témákat; kapcsolatot tarthat a helyiekkel: költséghatékony ügyfélszolgálat. De segítségünkre lesz a közösségi élet szervezésében, akciók, események felépítésében, a helyi sikerek bemutatásában, a vélemények gyors begyűjtésében, vagy akár a válságkezelésben is.

Ha mi magunk nem kapcsolódunk be a párbeszédbe, attól még fognak rólunk beszélni, maximum mi nem tudunk róla és nem tudunk beavatkozni pl. a helyes információk publikálásával, a tévhitek eloszlatásával. Ne technológiaként tekintsünk a közösségi platformokra, hanem olyan emberek hálózataként, akik személyes tapasztalatokért és személyes hangvételű kommunikációért jönnek ide.

Hogyan kapcsolódjunk be a közösségi médiában folyó párbeszédbe?

Elsőként érdemes figyelemmel követni a párbeszédet, rákeresni a különféle kifejezésekre, a városra, hogy miről beszélnek velünk kapcsolatban. Jelöljünk ki a szervezeten belül felelőst, akinek ez lesz a feladata, hogy rendszeresen figyeli és menedzseli a tartalmakat, összegyűjti a szükséges információkat a szervezeten belül. Gyorsan kiderül, még a legkisebb településen is van napi szinten megosztható tartalom, legfeljebb el kell menni lefotózni az őszi parkot!

Döntsük el, hogy mire használjuk az oldalainkat. A helyi lakosság informálására, turisták bevonzására, a sajtó számára rövid érdekességek tálalására?  Határozzuk meg a közösségi média felületek szerepét a kommunikációban, és különítsünk el erre a feladatra időt. Határozzuk el előre, hogy mely célok teljesülése esetén leszünk elégedettek a felületek működésével, ebben számos forgalmi adat, számszerűsítő funkció segít.

Érdemes először kicsiben kezdenünk, pl. más csoportokban megkezdeni a posztolást vagy csak a belső hálózaton próbálkozni, hogy mely kollégáknak milyen témákhoz van érzéke, mekkora sikert aratnak hozzászólásaink.

Amellett, hogy reagálunk a falunkon folyó párbeszédre, tervezzük is meg a tartalmat. Üljünk össze a kollégákkal, és beszéljük meg, mi történik a jövőben, mik lesznek a “kemény” és “puha” tartalmak a következő héten.

Annak ellenére, hogy egy intézmény, hivatal nevében kommunikálunk, legyünk személyesek. Nézzük meg, mely oldalakat kedvelnek a rajongóink és ott milyen beszélgetés zajlik. Találjuk ki a megfelelő hangvételt. Maradjunk emberiek, ismerjük el, ha tévedtünk.

Legyünk rövidek, és a bulvármédiához hasonlóan - mert valljuk be, mindenki olvassa - adjunk vonzó, hangzatos címeket, erős, személyes, érzelmeket keltő felütéseket. Kérdezzünk bátran, az emberek azért jönnek ide, hogy a véleményüket hallassák.

Ésszerű keretek között alakítsuk magunk képére a Facebook oldal vagy a blog küllemét. Nem kell ebbe hatalmas munkát és pénzt fektetni, de legyen felismerhető, a közösséget mozgató szimbólumok köszönjenek vissza.

Megkönnyíti a dolgunkat, ha amit lehet, automatizálunk, pl. a honlap hírei automatikusan megjelenhetnek a Facebook bejegyzések között.

Ne hagyjuk gazdátlanul a felületeinket, ha belevágunk napi munkát jelent a kezelésük, sőt, előfordulhat, hogy egyes kérdésekre szinte azonnal választ kell tudnunk adni.

Ne féljünk a rosszindulatú posztolóktól. Ha a saját kommunikációnk autentikus és őszinte, akkor a közösség majd helyre rakja a betolakodókat.

Folyt. köv.



Tudjon meg még többet a városmarketing és a közösségi média kapcsolatáról közelgő konferenciánkon: http://varosmarketing.eu/

0 Tovább

Szombathelyé „Az év honlapja” – Vajon miért?

Idén Szombathelyé lett az év önkormányzati honlapja az „Az év honlapja” szavazáson. A versenyben való induláshoz nevezni kellett. Az önkormányzat kategóriában 11 nevezés érkezett és közülük futott be győztesnek Szombathely.


Az önkormányzati honlapoknak alapvetően két szempontnak is meg kell felelnie. Egyfelől információt és híreket kell tartalmaznia a város lakosainak az önkormányzat működéséről, tevékenyégéről, míg másfelől a várost potenciálisan felkereső turistáknak és befektetőnek is információval kell szolgálnia szállásokról, látnivalókról. A szombathelyi honlap mindkettőnek próbál megfelelni és talán ez okozza a nyitólap kissé széteső struktúráját. A honlap felépítése, a "füles" elrendezés és az oldalsó menüsáv könnyű navigációt tesz lehetővé, ugyanakkor például az Interaktív Szombathely doboz jobb oldalon, a reklámok, és a fejlesztési információk közötti elhelyezése teljességgel érthetetlen. A fogadó oldal emellett túl zsúfolt, nem biztos, hogy egy videóval kellene kezdeni, nem sok lényeges, aktuális tartalom fogad elsőre.

Mindenképpen pozitív, hogy az egyes menüpontok (étterem, szállás) gazdag és releváns tartalommal vannak feltöltve. Jó ötlet, hogy helyi közéleti személyiségek blogolnak, de nem frissülnek, van, ami már nem is működik jó ideje. Az aloldalak maguk rendkívül rosszul tagoltak, érthetetlen módon az egyébként gyakran frissülő hírek csak a nyitólap alján kaptak helyet. A videó bemutatkozás stílusa a 90-es éveket idézi, és bár informatív, kifejezetten unalmas.

Érthetetlen, hogy lett egy honlap az év honlapja, amikor idegen nyelvű verziója nem működik az oldalnak, pedig a turisztikai profil erősen jelen van az oldalon.

Dicséretes, hogy van az oldalon RSS feed, ugyanakkor az egyéb web 2-es funkciókkal nem rendelkezik az oldal.

Feltehetően a díjat az E-ügyintézés és az Önkormányzat munkájának teljes körű dokumentálása és bemutatása miatt kapta a honlap, mely ezen a területen - tartalom és kezelhetőség szempontjából - valóban nem hagy kívánni valót maga után. Ugyanakkor szerintünk ez nem elég egy első díjhoz, kíváncsiak lennénk a részletes indoklásra.

0 Tovább

Városimázs

blogavatar

Az Image Factory blogja a nemzetközi és magyar városmarketinggel kapcsolatos hírekről tudósít.

Utolsó kommentek