A városok, önkormányzati intézmények és helyi üzletek közösségi média aktivitását körüljáró sorozatunkban megvizsgálunk öt konkrét példát, olyanokról, akik kiválóan alkalmaznak egy-egy közösségi média felületet az imázsuk építése, befektetők szerzése vagy épp a helyiek aktivizálása érdekében. Nézzük az első kettőt.

Orlando (Fl, USA)
A floridai Orange County központja, a 240 ezres, a “nagyvárosi övezet” (metropolitan area), a környező gazdasági- és lakóövezetek központjaként azonban több mint 2 milliós Orlando már néhány évvel ezelőtt is a közösségi médiában látta a gazdasági fellendülés lehetőségét. Két éve például az Orlando Rocks kampánnyal igyekeztek meggyőzni a New York-i cégeket, hogy a város nemcsak karakteres, de vonzó befektetési célpont is. A kampány közösségi média elemeinek (a Facebook oldal, a Youtube vagy a  Twitter  fiók) számai (látogatottsága, követői stb.) nem túl meggyőzőek, de a koncepció, hogy a helyiek szájába adott sztorik mutatnak rá a város színes, élénk vállalkozói kultúrájára ma is a gazdaságfejlesztési bizottság fő kommunikációs csapásiránya.

Orlando: nagy üzlet

A Facebookon elválik a túristacsalogató és az üzleti kommunikáció (ez utóbbi itt nem is annyira pörög, de primer módon egyébként sem ennek a csatornának kell lennie a fő B2B-kommunikációs elemnek), illetve külön szervezete és aktív Facebook profilja van a belvárosi, felpörgetni kívánt, a gazdaság motorjának tartott kkv-közösségnek is. Ami azonban izgalmassá teszi a helyi kommunikációt, az a Pinterest használata. Arról rengeteget cikkeztek már, hogy a Pinterest (amely a Facebookkal szemben nemcsak kevesebbekhez jut el, de kizárólag képi információ közlésére alkalmas) lényegesen népszerűbb például a nők körében, illetve a kkv-k számára hatalmas esélyeket tartogat a termékek ötletes tálalásában. Az orlando-iak a helyi gazdaság bemutatására használják oldalukat, amely kiválóan kategorizálva, tálalva mutatja be, hogyan is hozza mozgásba Orlando a képzelőerőt ("Putting Imagination to Work” - a város szlogenje).

Newark (NJ, USA)
Ha az előző történet a gazdaságfejlesztésről szól, a következő eset a politikusi imázsépítés remek iskolapéldája. A Twitter kitalálása óta rengeteget hallottunk már a mikoroblogtól függővé vált sztárokról. művészekről, de az amerikai médiában egyre több szó esik Cory Booker newarki polgármesterről, aki bravúrosan használja ki Twitter függését (válsághelyzetekben napi 100 tweet!!!) az imázsépítésre, olyannyira, hogy könnyen ő lehet New Jersey állam következő kormányzója. Legutóbb a Sandy hurrikán kitörése után invitálta meg a helyieket saját otthonába, hogy fürödni, telefont tölteni, ételt melegíteni tudjanak, mert a környéken 1,7 millióan maradtak áram nélkül. A helyiek éltek is a felajánlással, ezt követően természetesen a közösség a vállán hordozta a vezetőjét a médiában.

Cory Booker: gyertek a házamba

Nem ez az első eset, hogy Booker segít a bajban. A várost korábban betemető hóvihar is az utcán találta, amint kocsikat húz ki az árokból, vagy épp a Twitteren a behavazott, segélycsomagra váró családok címeit osztotta meg. Jellemző, hogy személyes hangot üt meg, nem cikkeket posztol, vagy más, Twitterező kollégáival ellentétben nem a 311-es, egyébként foglalt segélyvonal hívását javasolja, hanem épp e Twitter erejét használja arra, hogy megszervezze a közösségi segítséget. Legendásan, amikor valaki beszólt neki az üzenőfalon (egyébként “nigger”-nek titulálva), hogy kezd otthon kifogyni a mikrózható kajából, csak annyit válaszolt: “hiszek benned, meg tudod oldani a problémát”. Az már csak hab a tortán, hogy a 280 ezres városból 62 ezer követővel bíró polgármester magas népszerűsége lehet az egyik oka, hogy a Facebook alapító Mark Zuckerberg 100 millió dolláros oktatási ösztöndíjat adott a városnak.